RENUNGAN

"berikan aku 300 pasukan yang mana dada mereka sarat dgn ilmu pengetahuan,hati mereka berkilauan dgn simbahan cahaya rohani, jasad mereka terlatih,maka ketika itu kamu ajaklah daku untuk menebusi langit 7 lapisan,menembusi bumi 7 petala atau mnhancurkan kepala penjajah,AKU SANGGUP"
ASSYAHID IMAM HASSAN ALBANNA

Saturday, July 31, 2010

satu daripada seribu masuk ke syurga

sambungnan drpd post yg lepas;

setelah Nabi Isa AS slesai mghadpi segala soalan drpd Allah SWT mengenai kecurgn kerja para rahib, kemudian tiba gilirn Nabi Muhammad SAW diseru oleh Tuhan:"manakah dia Muhammad?mendengar seruan itu,malaikat yg mngiringi Nabi Muhammad SAW menghadap Tuhan. sekali lagi Allah SWT mnyeru dan brtanya kpd NAbi SAW:

"hai muhammad,sesungguhnya jibril mnjelaskan bhw kitab al-Quran ynag telah dsalinnya dari luh mahfuz,tlahpun di serahkan kpdmu.benarkah engkau telah mnerimanya?"

jawab Nabi SAW:
"ssnguhnya benarlah segala pngakuan jibril itu,bhw kitab al-Quran itu telah diserahkan kpdku sepenuhnya. sebgaimana yg telah d amanahkan kpdku,maka kesemua kndungan al-Quran telah ku sampaikan kpd umatku."

Allah SWT mmerintahkn NAbi SAW naik ke ats mimbar khas yg tlh disediakn serta mmbaca al-Quran,ayt demi ayt sehingga akhir kalimah. apabila dibacakan ayt2 al-Quran oleh NAbi SAW di Mahsyar,sekalian umat baginda yg mndgr bacaan trsbut berasakn seolah-olah mereka blum prnah mndgrnya sblum ini.hal yg demikian dsebbkan oleh bacaan Nabi Muhammad sunnguuh indah,sdp didgr dan beralun menurut rentak dan maksud ayt. ada kalanya, suaranya rndah merawan terutamanya apabila smpi kpd ayt2 yg mngdungi doa2 dan harapn. ada ketikanya suara Nabi SAW meniggi bagaikan suatu amaran yg mnggerunkan,terutamya mengenai ayt2 azab dan ancman kpd mereka yg ingkar trhadp hukum Allah SWT.

nada bacaan nabi SAW kena pada rntak maksud dan tujuan ayat-ayat. justeru tidak ada manusia yang begitu indah bacaannya serta keindahan sebutannya,malah beliau pernah berkata pada sahabtnya;"bahawa sitiap kali aku mndgr ayat-ayat ALQURAN keluar dari mulut nabi SAW seolah-olah ayat2 itu baru diturunkan oleh ALLAH swt yg blum pernah aku mndengarnya".
jika d dunia suara nabisentiasa segar seakan-akan menerima wahyu yg baru turun,maka betapa pula bacaan nabi SAW di atas mimbar khas di mahsyar,iaitu bacaan khusus seperti yang diperintahkan ALLAH SWT. sudah pasti bacaannya amat indah dan luar biasa,bukan shj umat nabi-nabi terdahulu mndengarnya sbg ssuatu yg baru turun malah umat nabi Muhammad sendiri merasakan seolah-olah bacaan ALQURAN Nabi Muhammad sesuatu yg segar dan baru.

apabila seluruh kitab ALLAH diturunkan kepada para rasul telah selesai dibacakan di mahsyar, kemudian datanglah suatu suara dari sebuah astaka Kebesaran Tuhan. suara itu berbunyi;"wamtazul yauma aiyyuhal mujrimun"(surah yaasin ayt 59)yang bermaksud:(dan dikatakan kepada orang-orang kafir)"berpisahlah kamu(dari orang-orang mukmin) pada hari(kiamat)ini,hai orang2 yang berbuat jahat".perpisahan antara orang2 mujrimun dan orang2 yang beriman itu dilakukan setelah bacaan kali kedua Kitab-kitab samawi oleh para rasulpada hari Mahsyar.bacaan itu dapat membezakan umat para rasul yang beriman dengan umat yang jhat dan ingkar.

bacaan pertama kitab2 samawi itu ialah semasa para rasul menerimanya daripada ALLAH swt di dunia dahulu.sebahgian umat para rasul itu beriman pada ayat2 Allah yang dibacakan kepada mereka ,namun sebahagian besar mereka menolaknya. malah ada kalangan para pendusta menuduh bhw ayt2 yang dibacakan dahulu oleh Rsaul itu sbg dongeng dan rekaan semata-mata.golggonagna yang mendustakan ayat2 Allah itu tidak merasa bersalah terhadpa sikap mereka yang keji kerana mereka boleh hidup senang dan mewah,mlah sebhgiannya lebih senang dan mewah daripada orang2 yang beriman itu sendiri.

namun apabila mereka dibangkitkan semula di Mahsyar,mereka telah diperdengarkan dgn ayat2 Allah swt sekali lagi oleh para Rasul dgn bacacn yang terang. ketika itu barulah mereka berasa betapa pentingnya menimani ayt2 Allah itu.disebabkan keingkaran tersebut mereka terpaksa menerima hakikat untuk bersma untuk bersama org yg beriman di Mahsyar pun tidak layak,apatah lagi untuk menikmati ganjaran syurga lebih jauh sama sekali.setelah dtg arahan Allah supaya org2 mujrimun berpisah drpd org2 beriman maka keduudkan manuisa di Mahsyartelah terbahagi kepada dua golongan;gol.muslimun dan gol.mujrimun.ketika puak mujrimun dipisahkan drpd orang2 beriman mka mereka mula merasai ketakutan yang amat sangat.

ketika itu, datang seruan kedua yang memerintahkan Nabi Adam AS:"whai Adam, hantarlah kiriman untuk ke neraka". kemudian Nabi Adam AS bertanay semula kepada Tuhan:"sebanyak mana wahai Tuhan?"lalu Allah swt menegaskan :"bahawa daripada seribu orang,sembilan ratus sembilah puluh sembilan untuk neraka,hanya satu daripada seribu yang masuk syurga."mulai saat itu,puak2 yang menyelewng drp ayt2 Allah diheret keluar drpd kumpulan orang2 yang beriman oleh para malaikat, yang berbaki hanya satu genggaman yang akan dimasukkan kedalam syurga Allah SWT. sebesar manakah genggaman Tuhan itu?hanya Allah swt yang maha mengetahui.

ketika Abu Bakar As-Siddiq RA mendengar hadis tersebut disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW lalu Abu Bakar berdoa kepada Allah SWT:"semoga kita termasuk ke dalam genggaman Tuhan itu"'iaitu dalam kalangan orang2 mukmin yang bakal menikmati syurga ALLAH TA"ALA..

*ya TUHANKU manakah kedudukan ku disisimu ya RABB.......

No comments:

Post a Comment